fredag 14 september 2012




Referat
I en artikel i Länstidningen den 14/9 -2012 står det att koptenen var inte ensam ansvarig för att fartyget sjönk.Utredningar visar att besätningarna hade inte tillräcklig språkkunskaper och säkerhetsutbildningen. Enlikgt artikelen en Italianska tidningen har publicerat den sista minuter av ljudupptagningen från kommandobryggan.De skrev att kaptenen skojade med styrmanen, styrman missförstår kapetanen och följer inte hanns orden och fartygen inträffade ett par sekunder senare.

Avslutning kapeten Francesco Schettino anklagar rederiet för att rederiet inte hade situationen över kontrollen

Besättningen förstod inte språket

Kaptenen för förlista Costa Concordia, Francesco Schettino, var inte ensam ansvarig för att fartyget sjönk.
Besättningen ombord hade inte tillräcklig säkerhetsutbildning.
Men framförallt: De kunde inte språket.

Haverikommissonens utredning är klar och den ska presenteras först om en månad. Men uppgifter från rapporten har redan läckt ut.
Det står utom tvivel att kaptenen bär en del av ansvaret som ledde till att Costa Concordia kom för nära land, gick på grund och sjönk.
Men utredningen har även visat att besättningen ombord saknade säkerhetsutbildning.
Och språkkunskaper.
Det officiella språket ombord var italienska. Ett språk som flera av personalen inte behärskade.

Missförstår ordern

Italienska tidningen La republica har publicerat de sista minutrarna av ljudupptagningen från kommandobryggan.
Kaptenen beordrar en styrman från Indonesien att han ska gira styrbord. Styrmannen missförstår och följer inte ordern. Kaptenen skojar med honom och säger att han måste skärpa sig:
– Annars kommer vi gå på klipporna!
Vilket också inträffade ett par sekunder senare.

"Situationen lugnar ner sig"

Utöver Kaptenen Francesco Schettino anklagas rederiets ansvarige Roberto Ferrarini för att inte ha haft situationen över kontroll. Rederiet anklagas för att ha försökt mörka fartygets problem.
– VI försöker förstå vilka skadorna är. Det har varit en grundstötning, men situationen håller på att lugna ner sig, sade Roberto Ferrarini i sin första kontakt med kustbevakningen, 50 minuter efter olyckan.
Enligt rapporten dröjde det 70 minuter innan fartyget evakuerades
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar